11 Minciuni ale industriei alimentare

 

De multe ori companiile din industria alimentara apeleaza la strategii de marketing care mascheaza continutul nesanatos al produselor vandute, inducand  confuzie in mintea consumatorului. Iata cateva exemple de dezinformare

1. Cu conținut scăzut de grăsimi sau fără grăsimi

Unul dintre efectele secundare ale „războiului” asupra grăsimilor a fost o multitudine de produse prelucrate cu cantități reduse de grăsime. Aceste produse au, de obicei, etichete cu mentiunea „ continut scăzut de grăsime”, „continut redus de grăsime” sau „fără grăsimi”

Problema este că majoritatea acestor produse nu sunt deloc sănătoase.

Alimentele in care grăsimea este eliminata, de obicei nu au un gust la fel de bun ca versiunile complete. Puțini oameni vor să le mănânce. Din acest motiv, producătorii de alimente încarcă aceste produse cu adaos de zahăr și alți aditivi pentru a le face mai atractive .

Ultimele cercetari au dovedit faptul ca grăsimea a fost demonizată în mod nedrept, în timp ce din ce in ce mai multe dovezi au relevat pericolele adăugării de zahăr.

Ceea ce înseamnă că, de obicei, alimentele cu conținut scăzut de grăsimi sunt mult mai rele decât omologii lor „obișnuiți”. Deci, dacă un produs are pe etichetă cuvintele „cu conținut scăzut de grăsime” sau ceva similar, acesta conține probabil îndulcitori adăugați. Rețineți că aceste alimente procesate nu sunt neapărat o alegere sănătoasă.

2. Fără grăsimi ,,trans”

Alimentele procesate au adesea ” fara grasimi trans” pe etichetă (grasimi trans artificiale obtinute prin procesul de hidrogenare a grasimilor lichide). Acest lucru nu trebuie neapărat să fie adevărat. Atâta timp cât un produs conține mai puțin de 0,5 grame de grăsimi trans pe porție, producatorilor li se permite să scrie acest lucru pe etichetă.

Asigurați-vă că verificați lista de ingrediente. Dacă cuvântul “hidrogenat” apare oriunde pe etichetă, atunci conține grăsimi trans.

De fapt, nu este neobișnuit să găsești grăsimi hidrogenate în produse care sunt etichetate fără grăsimi trans.

Evitați tot ceea ce conține cuvântul „hidrogenat”. Produsele alimentare etichetate fără grăsime trans pot conține de fapt până la 0,5 grame de grăsime trans pe porție.

3. Include cereale integrale

În ultimele decenii, consumatorii au fost influentati să creadă că cerealele integrale sunt printre cele mai sănătoase alimente pe care le pot mânca.

Desi 100% cerealele integrale sunt mai bune decât boabele rafinate, nu există dovezi că consumul de cereale integrale este mai sănătos decât deloc.

Acestea fiind spuse, alimentele procesate precum cerealele pretind adesea ca includ cereale integrale. Problema este că cerealele integrale nu sunt întotdeauna „pure”. Cerealele in marea majoritate a cazurilor, au fost pulverizate în făină foarte fină. Acestea pot conține toate ingredientele din cereale, dar rezistența la digestie rapidă este pierdută și aceste cereale ar putea să-ți crească glicemia la fel de repede ca omologii lor rafinați.

În plus, chiar dacă un produs are cantități mici de cereale integrale, este posibil ca acesta să conțină o tonă de alte ingrediente foarte nocive, cum ar fi zahărul și siropul de porumb cu fructoza ridicata

         4. Fără gluten

Mâncarea unei diete fără gluten este foarte la modă în aceste zile.

Foarte multe persoane mănâncă în prezent fără gluten sau încearcă în mod activ să restricționeze glutenul. O treime dintre aceștia nu au fost diagnosticați cu boală celiacă, care impune abordarea unei diete fara gluten.

Doar așa, in mod clar, este necesara o dietă fără gluten. Există dovezi că, pe lângă boala celiacă, o buna parte din oameni poate fi sensibilă la gluten sau grâu.

Cu toate acestea, produsele procesate etichetate drept “fără gluten” și făcute pentru a înlocui alimentele care conțin gluten nu sunt în general sănătoase. De asemenea, sunt mult mai scumpe. Aceste alimente sunt, de obicei, obținute din amidonuri extrem de rafinate, cu un nivel ridicat al indicelui glicemic, cum ar fi amidonul de porumb, amidonul de cartofi și amidonul tapioca și pot fi, de asemenea, încărcate cu zahăr.

Mâncarea fără gluten ar trebui să presupuna eliminarea cerealelor rafinate și la înlocuirea lor cu alimente reale, întregi.

5. Zahar ascuns

Din păcate, majoritatea oamenilor nu citesc liste de ingrediente înainte de a cumpara un produs alimentar. Dar chiar și pentru cei care fac acest lucru, producătorii de alimente au gasit modalități de a deghiza conținutul adevărat al produselor lor.

Pe listele de ingrediente, componentele sunt listate în ordine descrescătoare în funcție de cantitate. Dacă vedeți zahăr în primele locuri, știți că produsul este încărcat cu zahăr.

Cu toate acestea, producătorii de alimente adesea adauga diferite tipuri de zahăr în produsele lor. Un aliment poate conține zahăr, sirop de porumb cu continut ridicat de fructoză și sirop de trestie, care sunt toate denumiri diferite pentru același lucru – zahăr.

În felul acesta, pot avea un alt ingredient mai sănătos, ca numărul unu pe listă. Cu toate acestea, dacă adunati cantitățile acestor trei tipuri diferite de zahăr, zahărul ar fi de componentul principal in lista de ingrediente.

Acesta este un mod inteligent de a masca adevărata cantitate de zahăr rafinat în alimentele procesate. Deci, asigurați-vă că verificați dacă un produs conține mai mult de un tip de zahăr.

6. Calorii pe porție

Conținutul real de calorii și zahăr al produselor este adesea ascuns, eticheta mentionand faptul că produsul reprezinta mai mult decât o porție.

De exemplu, un producător poate decide că o bară de ciocolată sau o sticlă de suc reprezintă două porții, chiar dacă majoritatea oamenilor nu se opresc până nu au terminat totul.

Producătorii de alimente pot folosi acest lucru în avantajul lor afirmand că produsele lor conțin doar o anumită cantitate de calorii pe porție.

Când citiți etichetele, verificați numărul de porții pe care le conține produsul. Dacă conține două porții și există 200 de calorii pe porție, atunci întregul produs are 400 de calorii.

De exemplu, o sticlă de suc de 0,7 litri poate conține 100 de calorii și 27 de grame de zahăr pe porție. Dacă întreaga sticlă conține trei porții, cantitatea totală este de 300 de calorii și 81 de grame de zahăr. Fiind vorba de o sticla de 0,7 litri, cu siguranta ca nu va fi impartita in portii.

Asigurați-vă că verificați numărul de porții de pe o etichetă. Înmulțiți conținutul total de zahăr și calorii cu numărul de porții pentru a găsi adevărata cantitate totală.

7. Arome de fructe

Multe alimente procesate au o aromă care pare naturala. De exemplu, apa vitaminizata cu aromă de portocale are gust de portocale. Cu toate acestea, nu există portocale reale acolo. Gustul dulce provine din zahăr, iar aroma de portocale provine din substanțele chimice artificiale.

Doar pentru că un produs are aroma fructelor adevărate nu înseamnă că vreunul dintre ele este de fapt acolo. Afine, căpșuni, portocale etc. – acestea sunt adesea doar arome sintetice concepute pentru a imita aroma fructelor.

8. Cantități mici de ingrediente sănătoase

In produsele procesate sunt incluse adesea cantități mici de ingrediente care sunt considerate de obicei sănătoase. Acesta este doar un truc de marketing. De obicei, cantitățile acestor nutrienți sunt neglijabile și nu fac nimic pentru a compensa efectele nocive ale celorlalte ingrediente.

În acest fel, te poti păcăli că faci alegeri sănătoase pentru tine și pentru copiii tai.

Câteva exemple de ingrediente adesea adăugate în cantități minuscule și apoi afișate în mod vizibil pe ambalaj sunt omega-3, antioxidanții și cerealele integrale.

9. Ascunderea ingredientelor controversate

Multe persoane susțin că au reacții adverse la anumite ingrediente alimentare și de aceea aleg să le evite. Cu toate acestea, producătorii de produse alimentare ascund adesea aceste ingrediente controversate, folosind alte nume pe eticheta.  De exemplu, „sucul de trestie evaporat” – sună natural, dar este cu adevărat doar zahăr.

10. Alimente cu conținut scăzut de carbohidrați

Dietele cu conținut scăzut de carbohidrați au fost destul de populare în ultimele decenii. Producătorii de alimente au agreat trendul și au început să ofere o varietate de produse cu conținut redus de carbohidrați. Problema cu aceste alimente este aceeași ca în cazul alimentelor cu conținut scăzut de grăsimi – că nu sunt neapărat sănătoase.

Acestea sunt, de obicei, alimente prelucrate pline cu ingrediente nesănătoase. Uită-te la lista de ingrediente pentru produse precum batoanele cu conținut scăzut de carbohidrați.

Există, de asemenea, exemple de produse cu conținut scăzut de carbohidrați care conțin mult mai mulți carbohidrați decât susține eticheta.

11. Ingrediente nesănătoase „organice”

Deși produsele alimentare ecologice pot avea unele beneficii, mulți producători de alimente folosesc cuvântul „organic” pentru a induce în eroare oamenii.

De exemplu, atunci când vedeți „zahăr organic de trestie” pe o listă de ingrediente, acesta este exact același lucru ca și zahărul obișnuit de masă. Doar pentru că ceva este organic nu înseamnă că este alteva.

Multe alimente conțin ingrediente nesănătoase care se întâmplă să fie organice. Aceasta nu înseamnă că sunt mai sănătoase decât omologii lor non-organici.

Desigur, cel mai bine este să limitați pur și simplu consumul alimentele procesate și să mâncați în schimb alimente reale, întregi, nepreparate termic. În acest fel, nu trebuie să vă faceți griji pentru etichete și liste de ingrediente.

Mâncarea reală nici măcar nu are nevoie de o listă de ingrediente. Mâncarea adevărată ESTE ingredientul.

Sursa : https://www.healthline.com/nutrition/top-11-biggest-lies-of-the-food-industry#section2

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.