Dieta Longevitate : Ce să mănânci ca să trăiești mai mult și mai sănătos

Toată lumea vrea să ducă o viață mai lungă. Dar scopul longevității este să trăiești o viață mai bună, cu o bunăstare psihică și fizică îmbunătățită și capacitatea de a fi activ și independent. De multe ori am văzut o mulțime de oameni în varsta de 70, 80 și peste care sunt mai sănătoși decât oamenii de la jumătatea vârstei.

În timp ce genetica joacă un rol, stilul de viață este un factor mult mai semnificativ, iar nutriția este o mare parte a acestui puzzle. 

O dietă sănătoasă este esențială pentru o sănătate bună și o viata lunga.

Dieta protejează împotriva multor boli cronice , cum ar fi bolile de inimă, diabetul și cancerul. Mâncarea variată și consumul redus de sare, zaharuri și grăsimi trans saturate sunt esențiale pentru o alimentație sănătoasă. Rolul mijloacelor de comunicare (TV, telefon, tableta, calculator) joaca un rol din ce in ce mai mare in educatia populatiei si de cele mai multe ori ajung sa fie citite sute de articole care au in spate bugete generoase ale unor companii din industria alimentara sau farmaceutica.

Centrele de cercetare si universitatile desfasoara studii suficient si bine documentate dar din pacate sunt citite doar de persoane cu adevarat interesate de un stil de viata sanatos.

Am examinat studiile dietetice si am inventariat obiceiurile alimentare din secolul trecut. Până la sfârșitul secolului XX, aceste diete constau aproape în totalitate din alimente neprocesate pe bază de plante – în mare parte cereale integrale, salate din legume, nuci, tuberculi și fasole. Oamenii mâncau carne în medie doar de cinci ori pe lună. Au băut în mare parte apă, ceaiuri din plante, cafea și puțin vin. În special, au băut puțin sau deloc lapte de vacă; bauturile carbogazoase si alimentele procesate le era în mare parte necunoscute. Pe măsură ce globalizarea se răspândește, alimentele procesate, produsele de origine animală și alimentele de tip fast food suplinesc dietele tradiționale. Nu este surprinzător că bolile cronice sunt în creștere .

O dietă sănătoasă este doar o parte dintr-o serie de factori care promovează longevitatea, si enumeram :

– un cerc de prieteni pe viata

– o viata activa fizic si

– ritualuri zilnice care atenuează stresul.

Iată trei obiceiuri alimentare des intalnite pe care să le adopți pentru a-ți mări șansele de a-ți prelungi viața și de a te bucura în fiecare an cu vigoare.

Mâncați legume și fructe

Știu că auziți foarte des acest lucru, dar consumul de legume si fructe este unul dintre cele mai importante și de impact obiceiuri pe care le puteți adopta. Și ghiciți ce: majoritatea oamenilor sunt departe de a ajunge la cantitatea recomandata. Doar unul din 10 adulți mănâncă suficiente legume și fructe. 

Cercetătorii au descoperit că cel mai mare beneficiu a venit din consumul a 10 porții de fructe și legume pe zi. Ei estimează că dacă toată lumea ar mâncat această cantitate – echivalentul a aproximativ 800 de grame – aproximativ 7,8 milioane de decese premature la nivel mondial ar putea fi prevenite.

Pentru a ajunge la aceste cifre, oamenii de știință de la Imperial College London au analizat 95 de studii privind aportul de fructe și legume. Metaanaliza a inclus 2 milioane de persoane din populații din întreaga lume și a evaluat până la 43.000 de cazuri de boli de inimă, 47.000 de cazuri de accident vascular cerebral , 81.000 de cazuri de boli cardiovasculare, 112.000 de cazuri de cancer și 94.000 de decese. Rezultatele sunt publicate în Jurnalul Internațional de Epidemiologie.

Mâncarea a 10 porții de fructe și legume pe zi a fost legată de reducerea cu:

  • -24% risc redus de boli de inimă .
  • -33% risc redus de accident vascular cerebral.
  • -28%  risc redus de boli cardiovasculare.
  • -13% reduce riscul de cancer.
  • Reducerea cu 31 la sută a morții premature. 

Echipa de cercetare a avut în vedere diverși factori, cum ar fi greutatea unei persoane , obiceiurile de fumat, nivelul de activitate fizică și dieta generală si au cuantificat doar beneficiile consumului fructelor și legumelor.

Mănâncă ca un Mediteranean

În ceea ce privește longevitatea,  o dietă mediteraneană rămâne standardul de aur pentru a trăi mai mult și mai sănătos. undefinedAcest tipar se caracterizează printr-un aport mare de fructe și legume; cereale integrale;grăsimi sănătoase din nuci, ulei de măsline și avocado; și ierburi și condimente, împreună cu fructe de mare de câteva ori pe săptămână; un consum moderat de lactate, ouă și vin; și aproape deloc carne și dulciuri.

Mănâncă mai multe mese fără carne

Cercetătorii au descoperit cinci zone din lume în care oamenii trăiesc cea mai lungă și mai sănătoasă viață. Zonele Albastre, aceste regiuni unde se gasesc cele mai multe persoane ce au implinit 100 ani se găsesc in zone foarte diverse, de la Okinawa, Japonia la Ikaria, Grecia sau  mai multe localitati din Sardinia.  Fasolea și lintea sunt pietre de temelie, iar carnea se mănâncă în medie de aproximativ cinci ori pe lună în porții de de aproximativ 200 grame.

Singura zonă albastră din SUA se află în Loma Linda, California, care are cea mai mare concentrare de adventiști de Ziua a șaptea. Această populație, cunoscută pentru dieta lor bazată pe plante, trăiește cu 10 ani mai mult decât omologii lor din America de Nord. Un studiu care a analizat peste 73.000 de bărbați și femei adventiști din ziua a șaptea a descoperit că, în comparație cu omnivorele, cei care au adoptat o dietă vegetariană aveau un risc total semnificativ mai mic de mortalitate.

Un studiu efectuat in Sardinia , unde exista cea mai mare concentratie de centenari din lume , a concluzionat ce sotul sau sotia unei persoane centenare traieste mai mult decat fratii sau surorile acesteia. Deci putem spune ca dieta si stilul de viata joaca un rol mai mare decat fondul genetic. Toate cele trei „diete” au un numitor comun: recomanda consumul de legume, fructe, seminte, nuci, plante, cereale neprocesate si peste sau fructe de mare. Legatura dintre consumul alimentelor procesate, produse de origine animală și alimente de tip fast food si diabet, boli cardiovasculare sau cancer este din ce mai evidenta.

Dieta vegetariana avand ca sursa de carne pestele sau fructele de mare este intalnita la persoane longevive ce traiesc fie in Sardinia sau Japonia si este intalnita sub numele de „pescatarianism” si vom discuta intr-un alt articol.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.