Tendințe și oportunități în piața internațională de condimente și ierburi aromate

          Interesul crescând pentru bucătăriile etnice internaționale, combinat cu creșterea tendinței de a duce o viață sănătoasă, oferă oportunități pentru exportatorii din țările în curs de dezvoltare. Importatorii europeni caută, de asemenea, mirodenii și ierburi aromate de înaltă calitate, ce provin din surse sustenabile, care pot oferi oportunități furnizorilor interesați de respectarea standardelor de producție și bineinteles, sustenabilității.

      

 1.Popularitatea bucătăriilor etnice duce la creșterea cererii de amestecuri de condimente și plante aromate    

2. Condimentele sunt promovate din ce în ce mai mult ca super-aliment cu beneficii pentru sănătate

3. Multe condimente și ierburi sunt promovate, de asemenea, ca înlocuitori pentru sare

4. Furnizarea sustenabila a condimentelor devine una dintre tendințele primordiale

5.Tendința în creștere de a folosi condimentele pentru a crea înlocuitori de carne

6.Turmericul (curcuma) avansează pe piața europeană

7. Cererea de combinații picante este în creștere

8. Creșterea siguranței alimentare și a cerințelor anti-falsificare

9. Tendințe de apariție a condimentelor cu noi origini pe piața mirodeniilor

10. Inovații privind ambalarea condimentelor și ierburilor

11. Practicile comerciale corecte devin o solicitare oficială europeană

1.Popularitatea bucătăriilor etnice duce la creșterea cererii de amestecuri de condimente și plante aromate

       Există în continuare o cerere din ce în ce mai mare de amestecuri de condimente etnice. Aceasta se datorează popularității crescânde a bucătăriei etnice, a alimentelor sănătoase și a consumului tot mai mare de mâncăruri procesate și gata de consum. Piețele alimentare stradale din întreaga lume în special, ne inspiră prin aromele și rețetele de noi de amestecuri de condimente, sosuri și ierburi aromate. Multe produse noi lansate sunt etichetate drept „street food” pentru a atrage consumatorii.

          Globalizarea inspiră consumatorii europeni să caute noi experiențe în privința aromei. Drept urmare, brandurile consacrate aduc pe piață mai multe varietăți de condimente și ierburi. Consumatorii sunt din ce în ce mai mult interesați de alte culturi,de produsele specifice bucătăriilor internaționale și ca urmare, se fac tot mai multe lansări de produse care conectează aroma, numele țării, marca și produsul (de exemplu, „Za’atar Authentic Lebanese Herb Blend” – Za’atar Amestec Autentic De Ierburi Libaneze ). De asemenea, brandurile folosesc etichete precum „descoperă”, „exploreaz㔄dezvăluie”, etc. pentru a stârni curiozitatea consumatorilor.

          Nu este ușor să asociezi o anumită regiune a lumii cu noi amestecuri de condimente. În realitate, amestecurile de condimente, deși sunt conectate cu o singură origine principală, pot fi produse prin amestecarea condimentelor cu diferite origini.

          Cele mai promovate amestecuri de condimente din Europa în perioada 2018/2019 includ următoarele:

– Orientul Mijlociu, Mediterana de Est și Africa de Nord – amestecurile de condimente din aceste zone sunt introduse de mai multe mărci europene de condimente celebre. Aceste amestecuri includ Baharat, Za’atar (cu sumac ca ingredient principal), Berbere, Zhug, Chermoula și Ras el Hanout;

– Condimente sau arome japoneze, cum ar fi Umami, Katsu curry sau furikake;

– Condimente din sud-estul Asiei – prognoza pentru perioada urmatoare este că tipurile de sosuri calde indoneziene, precum sambalul (deja foarte popular în Olanda), se vor răspândi în Europa mai intens.

          În cele mai multe cazuri, tendinta de introducere a noilor condimente și amestecuri de condimente pe piețele europene va începe în țările Europei de Vest (precum Regatul Unit, țările Scandinave sau Olanda) și după aceea se va răspândi în Europa de Sud, Centrală și de Est.

          Majoritatea amestecurilor de condimente sunt amestecate în Europa, dar crește tot mai mult importul direct al acestor amestecuri. Cu toate acestea, nu este posibilă specificarea cantităților exacte importate pentru anumite amestecuri, din cauza limitărilor statistice. ( Codurile de sistem armonizate utilizate pentru amestecuri pot fi „091091 – Amestecuri de diferite tipuri de condimente”, dar și „09109999 – condimente nedefinite”. Niciunul dintre aceste coduri nu descrie clar ce mirodenii sau amestecuri specifice sunt măsurate – singura excepție este curry).

        2. Condimentele sunt promovate din ce în ce mai mult ca super-aliment cu beneficii pentru sănătat

          In ultima perioada sunt intens promovate beneficiile pentru sănătate și utilizarea în medicina tradițională a condimentelor. Asociația Europeană a Condimentelor a lansat deja mai multe publicații privind beneficiile pentru sănătate ale condimentelor. Aceste beneficii sunt, de asemenea, legate de unele practici medicale tradiționale sau alternative, cum ar fi Ayurveda.

          Printre beneficiile condimentelor asupra sănătății, efectul lor probiotic asupra microorganismelor intestinale este din ce în ce mai evidențiat.     Consumatorii încearcă din ce în ce mai mult să-și orienteze alegerile alimentare conform principiului „ești ceea ce mănânci”.

Ca atare, condimentele se găsesc tot mai des în suplimente alimentare (de exemplu, semințe de chimen , turmeric (curcuma), ghimbir, scorțișoară, usturoi sau cuișoare). Unele sunt populare în mod tradițional în Europa (cum ar fi usturoiul), altele sunt deja bine cunoscute (ghimbir), iar unele sunt promovate intens pentru beneficiile pentru sănătate (cum ar fi turmericul).

          Mai mult, se pare că cercetările științifice privind beneficiile pentru sănătate ale condimentelor sunt abia la început. Efectele ghimbirului și usturoiului sunt supuse celor mai multe cercetări, în timp ce unele condimente recent introduse, cum ar fi turmericul, au nevoie de mai multe studii de caz pentru a fi intens promovate.

3. Multe condimente și ierburi sunt promovate, de asemenea, ca înlocuitori pentru sare

           Exemplele includ menta, rozmarinul, nucșoara, busuiocul, cardamonul, ardeiul iute, scorțișoara, arpagicul, coriandrul, mărarul, chimenul, ghimbirul, oregano, ardeiul gras, pătrunjelul, salvia, cimbrul și turmericul. Câțiva producători mari de produse alimentare și-au modificat deja rețetele pentru a reduce aportul de sare, folosind în schimb plante medicinale. Multe ierburi se încadrează, de asemenea, în tendințele de alimentație contemporane, precum dietele Paleo și Sirtfood.

4.Furnizarea sustenabila a condimentelor devine una dintre tendințele primordiale

          Sustenabilitatea este un subiect important în ultimii câțiva ani. Problemele importante de sustenabilitate privind cultivarea și producția condimentelor se referă la reziduurile de pesticide și la metodele de uscare inadecvate, dar și probleme legate de aflatoxină. De asemenea, în funcție de condiment și țară, producția de mirodenii se confruntă cu probleme legate de piața muncii (munca femeilor, migranților și / sau copiilor).

          Recent, tendința de sustenabilitate a trecut de la piețele de nișă la piața principală. Acum, principalii lideri de piață investesc în sustenabilitate nu numai datorită imaginii sociale mai bune, ci și pentru că recunosc beneficiile financiare, cum ar fi reducerea costurilor, lanțurile de aprovizionare mai scurte și respectarea mai ușoară a reglementărilor europene.

          Pentru a îmbunătăți producția sustenabila și aprovizionarea cu mirodenii, un grup de companii și organizații europene au format, în 2012 Inițiativa Condimente Sustenabile. Obiectivul principal al acestei inițiative este de a depune eforturi pentru producția și comerțul cu condimente pe deplin sustenabile.

          Furnizarea sustenabila nu este doar o inițiativă privată. Sustenabilitatea a fost plasată pe agenda globală prin Obiectivele de Dezvoltare Sustenabila și acoperă nu numai problemele de mediu, dar și cele sociale și etice. Majoritatea mirodeniilor sunt produse de fermieri de talie mică, care, de obicei, rotesc cultivarea mirodeniilor alături de alte culturi, în funcție de aria geografică. Acești fermieri se confruntă adesea cu sărăcia și nesiguranța alimentară. În această situație, două provocări majore ale sustenabilității sunt:

– probleme sociale și etice (cum ar fi lucrătorii neplătiti și munca femeilor, migranților sau munca copiilor);

– probleme de mediu (cum ar fi consumul de îngrășăminte și pesticide).

          Deși importul european de mirodenii este în creștere, există o penurie de condimente de înaltă calitate și produse sustenabile. Aceasta înseamnă că condimentele și ierburile de înaltă calitate și produse sustenabile pot oferi oportunități furnizorilor din țările în curs de dezvoltare.

5. Tendinta în creștere de a folosi condimentele pentru a crea înlocuitori de carne

          Exista o tendinta globala de a folosi condimentele și ierburile pentru a imita gustul cărnii. Consumatorii europeni folosesc din ce în ce mai mult produse proteice (pe bază de soia, grâu și proteine de mazăre) ca o alternativă la carne. Sarea, ardeii (alb, negru și roșu), usturoiul, ceapa, pulberea de țelină și alte condimente savuroase vor contribui la gustul familiar al produselor din carne pe bază de plante.

          În decembrie 2018, veganismul a fost anunțat drept „cea mai rapidă tendință culinară din 2018” de cel mai mare lanț de retail britanic, Tesco. Tendința consumului de proteine vegetale este de așteptat să se extindă și mai mult în 2019 în Europa. Mai multe companii își extind opțiunile vegetariene și vegane pentru a atrage flexitarii (dietă vegană ocazională) și alți consumatori ce urmeaza alte stiluri culinare. Proteinele vegetale sunt amestecate cu condimente pentru a le face să pară și să aibă gust de carnea reală.

6. Turmericul (curcuma) avansează pe piața europeană

          Turmericul este promovat pe scară largă în Europa și nu numai ca un condiment alimentar cu multe avantaje pentru sănătate. Deși unele dintre aceste afirmații nu se bazează pe cercetări științifice solide, se pare că consumatorii au suficientă încredere în turmeric. Curcuma este deja vândută în multe supermarketuri europene nu numai în formă uscată ca condiment, dar în ultimii ani, de asemenea, ca o legumă proaspătă (rizomul de turmeric)

         Magazinul online britanic de produse alimentare de sănătate Healthy Supplies a anunțat că vânzările de turmeric au crescut dramatic cu 765% în ultimii doi ani. Importul european de curcuma a crescut de la 11 mii tone în 2014 la peste 19 mii tone în 2018.

          Furnizorii din țările în curs de dezvoltare pot explora oportunitățile de cooperare cu producătorii de suplimente alimentare. Un bun exemplu practic este un acord recent încheiat între Organizația farmaceutică a guvernului thailandez (GPO) și Bionorica SE pentru a produce un medicament pe bază de extract de turmeric numit Antiox, în încercarea de a intra pe piața Uniunii Europene.

Un alt exemplu vine de la compania indiană Arjuna Natural. Arjuna promovează un extract de turmeric biodisponibil brevetat, BCM-95, sub denumirea de Curcugreen în SUA și Europa.

          Curcuma își găsește, de asemenea, aplicații în băuturile răcoritoare, la fel ca ghimbirul, care a fost introdus în industria băuturilor răcoritoare în urmă cu ani.

6. Cererea de combinații picante este în crestere

          Potrivit Innova Market Insights, noi tipuri de arome de ardei devin foarte populare în Europa și pe plan internațional. Consumatorii caută noi experiențe în combinațiile de arome de ardei iute. De exemplu, creșterea medie anuală a alimentelor și băuturilor lansate cu arome de ardei iute (între 2013 și 2017) a fost de + 59% pentru ardeii Sriracha, + 19% pentru chili Habanero și + 15% pentru chili Chipotle.

          Importurile de ardei chili uscați măcinati în Europa a crescut cu 7% anual în ultimii cinci ani. Importul de chili din țările în curs de dezvoltare a crescut de la 33 de mii de tone în 2014 la 44 de mii de tone în 2019.

          Deși condimentele cu ardei iute sunt cautate, se pare că nivelul de iuțeala dorit scade. Potrivit companiei de cercetare de piață Kalsec, frecvența consumului de alimente calde și picante crește, dar nivelul de iuțeala a acestora este moderat. În timp ce consumatorii încă încorporează iutțeala în modelele lor de consum, iuțeala capătă mai multă complexitate, cum ar fi combinațiile de iuțeală- dulce sau bucătăriile etnice care combină o varietate de ierburi și condimente cu un fel de ardei iute.

7. Creșterea siguranței alimentare și a cerințelor anti-falsificare 

          Printre altele, siguranța alimentelor privind conținutul de condimente se referă la micotoxine (cum ar fi aflatoxinele) și contaminarea microbiologică (de exemplu, Salmonella), adaosul de aditivi și adulterarea neautorizată și nivelurile maxime de hidrocarburi aromatice policiclice.

          Probleme deosebit de importante sunt frauda alimentară și falsificarea. Adulterarea este includerea deliberată și intenționată în ierburi și mirodenii a substanțelor a căror prezență nu este declarată legal, nu este permisă sau este prezentă într-o formă care ar putea induce în eroare sau dezorienta clientul, obtinandu-se un aliment imitat și / sau un produs cu valoare redusă. .

Exemple de adulterare sunt condimentele cu aditivi sau coloranți nedeclarați, care conțin diferite părți ale aceleiași plante botanice sau amestecuri prezentate incorect ale diferitelor condimente în amestecuri.

          Pentru a proteja comercianții și consumatorii de produsele adulterate, laboratoarele europene lucrează la crearea mai multor teste pentru a dezvălui potențiale fraude alimentare. De exemplu, Eurofins folosește metode biologice moleculare și metode izotopice pentru a testa originea botanică sau geografică a condimentelor și ierburilor.

8. Tendinte de apariție a condimentelor cu noi origini pe piața mirodeniilor

          Majoritatea condimentelor importate în Europa sunt produse în zonele cu climă tropicală.

Clima tropicală permite migrarea producției de mirodenii și ierburi pe glob. Ghimbirul, de exemplu, a fost produs inițial doar în Asia și este acum răspândit în țările africane. China și India, care erau în mod tradițional furnizori europeni, devin principalii importatori de mirodenii, deoarece recolta lor internă nu poate satisface cererea internă. Aceasta duce la dezvoltarea de noi destinații de producție și aprovizionare.

          Producția de piper cambogiană ilustrează acest fapt, deoarece producția cambodgiană a crescut pentru a se potrivi cu nevoile țărilor vecine. Cambodgia a suferit schimbări majore în poziția sa pe piața mondială; cultura sa a ajuns la 20.000 de tone în 2017, în creștere de la 1.450 de tone în 2011.Cea mai mare parte de piper cambogian este produs fără aporturi chimice și este cumpărat de importatorii vietnamezi. Acestia îl amestecă cu piperul vietnamez cu scopul de a reduce nivelul pesticidelor din acest piper, pentru a răspunde cerințelor europene.

          Un alt exemplu poate fi găsit în industria vaniliei. Timp de zeci de ani, Madagascar a dominat aprovizionarea cu vanilie. Cu toate acestea, apar noi țări în ceea ce privește oferta, cum ar fi Iordania, Thailanda, Indonezia și Uganda. De asemenea, Israelul a anunțat că va începe producția mai intensivă de vanilie.

9. Inovații privind ambalarea condimentelor și ierburilor

          Una dintre principalele modificări ale ambalajului va fi trecerea la materiale reciclabile/reutilizabile. În noiembrie 2018, peste 250 de organizații au semnat noul angajament de a elimina plasticul atunci când este problematic sau inutil și de a trece la ambalaje reutilizabile. Până în 2025, se intenționează ca toate ambalajele din plastic fie reutilizabile, reciclabile sau compostabile. În fiecare an, vor fi raportate public progresele înregistrate.

          O altă tendință legată de condimente sunt porțiile mai mici din ambalajele de consum. Oamenii au adesea nevoie doar de porții mici, pentru că vor să încerce o rețetă, de exemplu. Opțiunile de ambalare foarte mici pentru mirodenii și ieburi au apărut din ce în ce mai mult în lanțurile de retail din toată Europa.

          Pungile mici incluse în trusele de masă sunt un exemplu foarte specific de porții mici sau porții de ierburi. Un kit de masă este un pachet de ingrediente pentru a găti o masă, în primul rând cu carne, pește, legume, sos și condimente. Consumatorii amestecă ingredientele și gătesc masa conform instrucțiunilor oferite. Vânzările de truse de mâncare în magazinele alimentare au crescut, deoarece acestea sunt utile pentru consumatori, iar prețurile sunt acceptabile.

10. Cererea de condimente organice este în creștere

          Estimările industriei menționează că mărimea pieței mondiale de mirodenii bio este evaluată în prezent între 750 de milioane și 1 miliard de dolari SUA (aproximativ 5-7% din totalul pieței). Cererea de condimente organice este de așteptat să crească cu 5-7% anual. În prezent, India, China și Vietnam sunt principalii exportatori de mirodenii organice. Segmentul de condimente organice este dominat de mărfuri precum ardeiul iute, ghimbirul și usturoiul.

          Utilizarea condimentelor organice și a amestecurilor de mirodenii de către consumatorii europeni este în creștere, deoarece aceste produse sunt apreciate pentru ingredientele lor complet naturale, lipsite de pesticide. Procesatorii europeni de alimente folosesc condimente organice ca ingrediente în scopul diferențierii produselor. Mai mult, recunoașterea proprietăților medicinale ale mirodeniilor influențează și cererea de condimente și ierburi organice.

11. Practicile comerciale corecte devin o solicitare oficială europeană

          Uniunea Europeană avansează oficial spre aprovizionarea mai echitabilă a produselor alimentare. La 12 aprilie 2019, Parlamentul European a adoptat oficial Directiva privind practicile comerciale neloiale. Fermierii din țările în curs de dezvoltare sunt deosebit de vulnerabili la practicile comerciale neloiale, deoarece au mai puține șanse să aibă legături cu piețele alternative și pot avea mai puțin acces la asistența juridică sau la informațiile necesare pentru a contesta practicile nedrepte ale marilor cumpărători europeni.

          În mod esențial pentru furnizorii din țările în curs de dezvoltare, noua directivă îi protejează pe cei care își au sediul în afara UE, dar vând unui cumpărător din UE. Noua directivă trebuie acum transpusă în legislația fiecărui stat membru al UE în următorii doi ani. În practică, fiecare stat membru trebuie să investigheze practicile de comerț neloial suspectate și să impună sancțiuni în consecință.

          Cea mai comună practică comercială neloială este politica oficială a unor comercianți cu privire la plata foarte întârziată. În conformitate cu Directiva europeană de întârziere a plăților, importatorii trebuie să își plătească facturile în termen de 60 de zile, cu excepția cazului în care prin contract furnizorii sunt de acord în mod expres altfel și cu condiția să nu fie o întarziere exagerată.

          O altă inițiativă a fost anunțată de guvernul francez, care intenționează să interzică ofertele de genul ,,cumperi un produs si primești unul gratis” pentru produsele alimentare din supermarketuri. Aceste reduceri mari sunt considerate o concurență neloială prin care unele supermarketuri ar putea vinde mărfuri în pierdere doar pentru a învinge concurenții. Vânzarea în pierdere este interzisă în Franța. Fermierii francezi s-au plâns de multă vreme că au fost loviți de un război al prețurilor între comercianți, razboi ce este in favoarea consumatorilor dar dăunează producătorilor.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.